АН-24

ДЪРЖАВЕН РЕГ. ЗНАК

LZ-BTU

Туполев, Ту-154

Този Ту-154 е вписан в регистъра на гражданските въздушни сили през април 1981 г. от „Българска гражданска авиация Балкан“. Основната дейност, която е изпълнявал е превоз на пътници, като първият му полет е бил до град Манчестър (Англия). От юни 1992 до юни 1994 г. е летял под македонски флаг.

 

На 31 октомври 1996 г. каца за последно на летище Бургас. Летял и служил на Българската гражданска авиация 15 години.

ТАКТИКО - ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ:

Дължина:
47,90 м.
Разпереност на крилата:
37,55 м.
Височина:
11,40 м.
Тегло на излитане:
100 000 кг.
Празно тегло:
50 700 кг.
Двигател:
3 х НК-8-2
Мощност на двигателя:
3 х 10 500 к.с.
Крайсерска скорост:
900 км.ч.
Екипаж:
4 човека
Капацитет:
164 - 180 пасажера

КБ ТУПОЛЕВ

1 026 БР.

3 ОКТОМВРИ 1968 Г.

3 900 КМ.

975 КМ. Ч.

11 100 М.

ЛЮБОПИТНИ ФАКТИ

      Ту-154 бе най-разпространеният реактивен пътнически самолет в родината си и по света. Той е първият истински пътнически самолет на Туполев – без военни предшественици, без военни варианти. Самолетът отбелязва технологичен скок за съветското самолетостроене със сложната си крилна механизация (предкрилки и трипроцепни задкрилки; двупроцепни на Ту-154М), хидравлично-бустерното си управление, автоматизацията на самолетоводенето посредством автоматичната бордна система за управление АБСУ-154 (сложен „автопилот“, способен да води самолета по зададен маршрут и да го управлява преди кацане по Категория II на ИКАО).

      През април 1988 г. облитат опитния Ту-155 – силно модифициран Ту-154Б с двигател, пригоден към втечнен водород. Това е първият такъв самолет и остава такъв до днес.

      Българската гражданска авиация „Балкан“ изиграва важна роля в съдбата на Ту-154. Като председател на Всесъюзното дружество за съветско-българско приятелство, Андрей Туполев склонява на тогавашното спешно искане на българската страна за съвременни пътнически самолети.

      България играе активна роля в усъвършенстването на Ту-154, подобряването стопанските му показатели и разширяването кръга му от приложения. Така например има недокументирани твърдения, че наред с унгарската авиокомпания MALÉV „Балкан“ първа свива летателния състав до тричленен (без щурман), че авиокомпанията премахва практиката самолетът да лети с бетонен баласт, когато е празен или слабо натоварен, че години подред „Балкан“ води по годишен нальот на Ту-154.

ФОТО ГАЛЕРИЯ

ВКЛЮЧИ СЕ

Помогни да запазим историята на родната авиация жива и стани част от нея:

Направи дарение ❘ Стани доброволец