ДЪРЖАВЕН РЕГ. ЗНАК
LZ-BTU
Туполев, Ту-154
Този Ту-154 е вписан в регистъра на гражданските въздушни сили през април 1981 г. от „Българска гражданска авиация Балкан“. Основната дейност, която е изпълнявал е превоз на пътници, като първият му полет е бил до град Манчестър (Англия). От юни 1992 до юни 1994 г. е летял под македонски флаг.
На 31 октомври 1996 г. каца за последно на летище Бургас. Летял и служил на Българската гражданска авиация 15 години.
Тактико-технически данни:
Дължина: | 47,90 м. |
Разпереност на крилата: | 37,55 м. |
Височина: | 11,40 м. |
Тегло на излитане: | 100 000 кг. |
Празно тегло: | 50 700 кг. |
Двигател: | 3 х НК-8-2 |
Мощност на двигателя: | 3 х 10 500 к.с. |
Крейсерска скорост: | 900 км/ч |
Екипаж: | 4 човека |
Капацитет: | 164-180 пасажера |
КБ ТУПОЛЕВ
1 026 бр.
3 ОКТОМВРИ 1968г.
3 900 км.
(2 650 км. с пълен товар)
975 км/ч
11 100 м.
любопитни факти
Ту-154 бе най-разпространеният реактивен пътнически самолет в родината си и по света. Той е първият истински пътнически самолет на Туполев – без военни предшественици, без военни варианти. Самолетът отбелязва технологичен скок за съветското самолетостроене със сложната си крилна механизация (предкрилки и трипроцепни задкрилки; двупроцепни на Ту-154М), хидравлично-бустерното си управление, автоматизацията на самолетоводенето посредством автоматичната бордна система за управление АБСУ-154 (сложен „автопилот“, способен да води самолета по зададен маршрут и да го управлява преди кацане по Категория II на ИКАО).
През април 1988 г. облитат опитния Ту-155 – силно модифициран Ту-154Б с двигател, пригоден към втечнен водород. Това е първият такъв самолет и остава такъв до днес
България играе активна роля в усъвършенстването на Ту-154, подобряването стопанските му показатели и разширяването кръга му от приложения. Така например има недокументирани твърдения, че наред с унгарската авиокомпания MALÉV „Балкан“ първа свива летателния състав до тричленен (без щурман), че авиокомпанията премахва практиката самолетът да лети с бетонен баласт, когато е празен или слабо натоварен, че години подред „Балкан“ води по годишен нальот на Ту-154.
Българската гражданска авиация „Балкан“ изиграва важна роля в съдбата на Ту-154. Като председател на Всесъюзното дружество за съветско-българско приятелство, Андрей Туполев склонява на тогавашното спешно искане на българската страна за съвременни пътнически самолети.
Прочетете още за Ту-154 в Wikipedia
ВКЛЮЧИ СЕ
Помогни да запазим историята на родната авиация жива и стани част от нея:
Направи Дарение | Стани Доброволец