ТУ – 154

ДЪРЖАВЕН РЕГ. ЗНАК


LZ-BTU


Туполев, Ту-154

 

Този Ту-154 е вписан в регистъра на гражданските въздушни сили през април 1981 г. от „Българска гражданска авиация Балкан“. Основната дейност, която е изпълнявал е превоз на пътници, като първият му полет е бил до град Манчестър (Англия). От юни 1992 до юни 1994 г. е летял под македонски флаг.

На 31 октомври 1996 г. каца за последно на летище Бургас. Летял и служил на Българската гражданска авиация 15 години.

 

Тактико-технически данни:

Дължина: 47,90 м.
Разпереност на крилата: 37,55 м.
Височина: 11,40 м.
Тегло на излитане: 100 000 кг.
Празно тегло: 50 700 кг.
Двигател: 3 х НК-8-2
Мощност на двигателя: 3 х 10 500 к.с.
Крейсерска скорост: 900 км/ч
Екипаж: 4 човека
Капацитет: 152-180 пасажера
КБ ТУПОЛЕВ
1 026 бр.
3 ОКТОМВРИ 1968г.
3 900 км.

(2 650 км. с пълен товар)

975 км/ч
11 100 м.

любопитни факти

Ту-154 бе най-разпространеният реактивен пътнически самолет в родината си и по света. Той е първият истински пътнически самолет на Туполев – без военни предшественици, без военни варианти. Самолетът отбелязва технологичен скок за съветското самолетостроене със сложната си крилна механизация (предкрилки и трипроцепни задкрилки; двупроцепни на Ту-154М), хидравлично-бустерното си управление, автоматизацията на самолетоводенето посредством автоматичната бордна система за управление АБСУ-154 (сложен „автопилот“, способен да води самолета по зададен маршрут и да го управлява преди кацане по Категория II на ИКАО).

През април 1988 г. облитат опитния Ту-155 – силно модифициран Ту-154Б с двигател, пригоден към втечнен водород. Това е първият такъв самолет и остава такъв до днес

България играе активна роля в усъвършенстването на Ту-154, подобряването стопанските му показатели и разширяването кръга му от приложения. Така например има недокументирани твърдения, че наред с унгарската авиокомпания MALÉV „Балкан“ първа свива летателния състав до тричленен (без щурман), че авиокомпанията премахва практиката самолетът да лети с бетонен баласт, когато е празен или слабо натоварен, че години подред „Балкан“ води по годишен нальот на Ту-154.

Българската гражданска авиация „Балкан“ изиграва важна роля в съдбата на Ту-154. Като председател на Всесъюзното дружество за съветско-българско приятелство, Андрей Туполев склонява на тогавашното спешно искане на българската страна за съвременни пътнически самолети.

Прочетете още за Ту-154 в Wikipedia

ВКЛЮЧИ СЕ

Помогни да запазим историята на родната авиация жива и стани част от нея:
 
Направи Дарение | Стани Доброволец

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *